Vakantie 2018 IV

Dit is op de A-1602 van Berdún naar Ansó. Zo spectaculair groot is het allemaal niet maar ik vind het wel spectaculair mooi! Twee jaar geleden was ik dezelfde weg al eens gereden maar toen was het hier 15 graden Celsius koud! Nu wilde het hier toch nog eens bekijken onder betere en warmere omstandigheden.
Dit soort slingerwegen, het weinige andere verkeer en dit soort uitzichten: daarom dus Spanje!

HJK_9053

Vakantie 2018 III

Dit plaatje maakte ik in de Picos de Europa op de weg tussen Riaño en Potes (N-621). Klik (beslist eens!) op het plaatje voor een vergroting.

HJK_9119

Vakantie 2018 II



Bewegende beelden van het bochten rijden in Spanje. Daarom wil ik in Spanje rijden! Dit is de L-401 tussen Saint Llorenç de Morunys en Coll de Nargó. Midden in de Pyreneeën. Veel sneller dan 100 tot 120 Km. per uur haal je hier niet, daarvoor zijn de meeste bochten te krap. Ik hoef hier net niet terug te schakelen naar de eerste versnelling voor de krappe bochten. Dat doe ik in de haarspelden wél. Dit filmpje maakte ik met mijn iPhone (6S) in een X-Grip van RAM Mounts. Onderweg deed de iPhone bovendien dienst als TomTom.

Vakantie 2018

Zoals beloofd hier de plaatjes van mijn vakantie naar Spanje. Waarom dan zo'n eind rijden om in Spanje te gaan bochten rijden? Klik (beslist eens!) op het plaatje voor een vergroting.

HJK_9094

Versnellingsbak reparatie

Deze pagina is ook beschikbaar in het Engels. This page is also available in English


Eén van de lagers in de versnellingsbak had het opgegeven. En een tweedehands bak was op e-bay (in Duitsland) snel gevonden. Hier plaatjes van de reparatie.

IMG_2080

In deze werkplaats in Capelle aan de IJssel kan je zelf je motorfiets repareren. Je huurt van Rien (onder begrijpelijke voorwaarden) een plek met een motorlift en gebruik van zijn gereedschap. Als je daarbij technische hulp nodig hebt dan betaal je daarvoor een billijk tarief. De man nét achter mijn linkerspiegel is de eigenaar.

IMG_2087

Aan het einde van de zaterdag lag de versnellingsbak op tafel. Alle lagers aan deze zijde van de bak zagen er goed uit. De week erna moest ik vanzelfsprekend gewoon werken en zo bood Rien aan om die dinsdag te kijken waar het gebrek in de bak zat; dat bleek een lager. Alleen de buitenschaal van het lager zat nog in het huis. Die kreeg Rien er niet uit en zo hebben we besloten dat het beter was om een tweedehands bak te gaan kopen. Die vond ik via e-bay in Duitsland.

IMG_2145

Om de versnellingsbak te kunnen verwijderen moet de uitlaat er ook af. De bouten daarvan waren zoals verwacht zeer gecorrodeerd maar het losmaken van de bouten viel mee. Ik wilde nieuwe boutjes monteren maar de tapgaten in de cilinders bleken te klein door corrosie of vuil. Het kostte me een uur extra om alle acht gaten opnieuw te tappen.

IMG_2085

Links op de foto de bouten van het uitlaatspruitstuk uit de cilinder

IMG_2138

Dit is de 'nieuwe' versnellingsbak.

IMG_2142

En hier zit 'ie op z'n plek.

IMG_2150

Op de zaterdag dat ik graag verder wilde werd de bak pas tegen 12:00 uur bezorgd op mijn adres. Meteen ben ik naar Capelle gereden maar die dag kon ik de klus niet compleet klaren. De dinsdag erna heb ik vrij genomen om het karwei af te maken. In totaal bleek de reparatie me 16 uur werk te hebben gekost. Op die tweede zaterdag stond er een stel naast me met (bijna) eenzelfde brommer. Hierdoor kan je goed zien wat me allemaal nog te doen stond.
Op zaterdag 17 februari heb ik mijn motor bij Recomotorservice gebracht omdat er iets aan de hand was met de ABS (anti blokker systeem). Een week later heb ik de motor weer opgehaald en daar merkte ik dat de koppeling slipte! Er zit dus nóg zo'n forse reparatie aan te komen. En deze week heb ik vakantie maar ik had mijn meisje beloofd dat ik in huis ook nog even zou timmeren. Ik houd je op de hoogte!
Menu